Moderaternas digitala valledare: Det här verktyget kan ni inte vara utan

Dokumentation från Digidalens seminarium 2/7

När Martin Borgs, Moderaternas nationella digitala valledare, gästade Digidalens scen i måndags fick publiken många tips och insikter med sig. Inte minst vilket verktyg de inte kan vara utan under valrörelsen.

Att jobba datadrivet kan nästan kännas som en klyscha, men för Martin Borgs, Moderaternas nationella digitala valledare, är det helt centralt och något som han menar verkligen funkar.

– Jag hatar slöseri. Att jobba datadrivet handlar om att undvika att slösa och att få så hög verkningsgrad som möjligt på det som görs.

Och Martin har verkligen koll på sina data, till och med exakt hur många timmar det är kvar till valet.

– Just nu är det 1664 timmar kvar. Tiden är begränsad, det blir så tydligt när vi jobbar med en valrörelse. Det gäller att använda alla verktyg som finns för att göra rätt saker med, som sagt, bästa möjliga verkningsgrad.

Martin Borgs använder en mängd analysverktyg, men ett tips som kanske inte så många känner till, är svenska Bumblewing som bland annat ligger bakom sajterna twittertoppen.se och facebooktoppen.se.

– Varje kväll går jag in och kollar av alla de hundratals sidor vi har. Verktyget ger en samlad bild och gör att jag kan se vilka inlägg på alla dessa sidor som gick bra och vilka vi kan låna av.

Genom verktyget kan Moderaterna centralt hjälpa lokala partisidor med att skapa innehåll som verkligen fungerar, eller ger hög verkningsgrad enligt Martins terminologi.

– Facebook är viktigast för oss i det här valet, så det här främst här vi lägger kraften. Twitter går också bra, men det rullar på självgående och vi lägger inte så mycket tid på det.

Kontentan av Martins tips, när vi från scen räknar 1663 timmar kvar till valet, är att jobba datadrivet och se till att det ni gör i sociala kanaler ger hög verkningsgrad genom att använda bra analysverktyg och inte minst, att hjälpa varandra om ni är en större organisation.